sobota, 5 stycznia 2013

Bajaderki

  Jeśli Wam tak jak mi pozostały resztki ciast i ciasteczek ze Świąt i nie wiecie co z nimi zrobić to polecam bajaderki. To świetny pomysł na "utylizację" lekko zeschniętych i już nie tak smacznych wypieków i zamienienie ich w okrągłe pyszności. Robiąc je korzystałam z tego przepisu, ale kilka rzeczy w nim pozmieniałam.






Składniki na ok. 12-14 bajaderek:
  • 400-500g ciast i ciasteczek (bez kremów, żelatyny i owoców)- ja miałam kakaowy biszkopt i dodałam po kilka sztuk herbatników i biszkoptów
  • 1/4 szkl. śmietanki 30%
  • 1/4 szkl. cukru
  • 60g margaryny
  • 1/3 szkl. ulubionych bakalii ( u mnie posiekane orzechy włoskie i laskowe)
  • 200g dość gęstego dżemu (u mnie truskawkowy)
  • kilka kropel aromatu rumowego
  • 2 płaskie łyżki kremowego likieru kawowego (ale można dać inny rodzaj alkoholu, albo go pominąć)
  • można dodać ok. 2 łyżek kakao, ale mój biszkopt był mocno kakaowy, więc je ominęłam
  • wiórki kokosowe do obtoczenia


  Ciasta i ciasteczka dokładnie pokruszyć lub zmielić w blenderze.

  Śmietankę, cukier oraz margarynę (również kakao, jeśli go używamy) zagotować, lekko przestudzić i przelać do pokruszonych ciast. Dodać dżem, aromat, alkohol oraz bakalie. Wszystko razem dokładnie wymieszać i zagnieść, aż masa będzie jednolita. Jeśli okaże się za miękka można dodać więcej ciasta. 

  Z gotowej masy ulepić kulki. Można je oblać czekoladą, obtoczyć w wiórkach lub orzechach. Przed podaniem schłodzić, aby masa stężała.








  Smacznego :)


11 komentarzy:

  1. pyszne ciacha i od razu chce się zjeść, a takie stare ciasto by się wyrzuciło:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bajaderka! Dawno już nie jadłam i nigdy nie próbowałam sama przygotować. Zapisuję przepis!

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja znam to ciacho pod nazwą bomby rumowej, chyba to to samo :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O! pierwsze słyszę tę nazwę, ale to bardzo możliwe, bo w wielu przypadkach bajaderki zawierają dodatek alkoholu, a często jest nim rum :))

      Usuń
  4. Uwielbiałam bajaderki w szkole średniej, co prawda uważałam, że tyłek od nich rośnie! Ale chyba mnie przekonałaś - zrobię je :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Smak dzieciństwa, absolutnie!:-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze, że mam tyle resztek :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Sposób na recykling ciast, bardzo przydatny i smaczny :)

    OdpowiedzUsuń
  8. pyszne! uwielbiam bajaderki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wow, znam takie ciastka już od dawna, pomysł wart przypomnienia:)

    OdpowiedzUsuń