niedziela, 11 sierpnia 2013

Ciasto ze śliwkami

  Wracając w piątek z pracy musiałam załatwić kilka spraw. W drodze między bankiem a apteką zobaczyłam mały stragan z owocami, a na nim piękne śliwki. Minęłam go, ale te małe fioletowe owoce wciąż chodziły mi po głowie, więc gdy już wszystko pozałatwiałam zaszłam jeszcze na targ i kupiłam kilogram śliwek. Połowa zniknęła chwilę po przyniesieniu do domu, na szczęście drugą część zdążyłam w porę schować i w sobotę upiekłam pyszne, puszyste ciasto ze śliwkami. Przepis na nie znalazłam w podprowadzonej mamie gazecie "Kobieta i życie" wrzesień 2013 :)








Składniki:
  • 250g margaryny
  • 1 szkl. cukru
  • 0,5 szkl. mleka
  • 2 szkl. mąki
  • sól
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 łyżki cukru waniliowego
  • 4 jajka
  • ok. 0,5kg śliwek
  • cukier puder do posypania


  Margarynę rozpuszczamy w dość dużym garnku, gdy będzie płynna dodajemy do niej cukier oraz mleko, ciągle mieszając doprowadzamy do wrzenia i odstawiamy na chwilę do lekkiego przestudzenia.

   W międzyczasie śliwki myjemy, kroimy na połówki lub ćwiartki (wyciągając przy okazji pestki) i oprószamy delikatnie mąką.

   Do jeszcze ciepłego tłuszczu dodajemy mąkę, szczyptę soli, proszek do pieczenia, cukier waniliowy oraz 4 żółtka i wszystko miksujemy na gładką masę. Z kolei białka ze szczyptą soli ubijamy na sztywną pianę, a następnie przekładamy ją do ciasta i delikatnie mieszamy łyżką, aby całość się dokładnie połączyła.

  Ciasto przelewamy do natłuszczonej i wysypanej bułką tartą tortownicy. Na wierzch układamy dość ściśle śliwki i delikatnie wciskamy je w ciasto. Pieczemy ok. 60 min. w temp. 190 st. C, aż do suchego patyczka (jeśli ciasto będzie się za mocno rumienić można przykryć je folią aluminiową).








  Smacznego :)


11 komentarzy:

  1. Powiem Ci, że bardzo dobrze, że te śliwki tak Cię nawoływały. Ciasto wyszło super!

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie ciasta to mój znienawidzony smak z dzieciństwa.. dopiero dwa lata temu około sie do nich przekonałam i teraz za nimi przepadam :) Twoje wygląda przepysznie, musiało szybciutko zniknąć z blaszki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. pięknie się prezentuje:) ciasto ze śliwkami musi być pyszne:) mniam mniam:) pozdrawiam:http://martawkuchni.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwsze moje wrażenie to takie jak Moniki. Te śliweczki tka się bosko ułożyły, ze ja nawet zaczęłam sie dopatrywać wzoru. Cudnie ciasto wygląda. I takie apetyczne.

    OdpowiedzUsuń
  5. ale ładnie ułożyłaś te śliwy na wierzchu-stworzyły taką "koronę", meega! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kawał ciacha :) wygląda smacznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. wygląda bardzo apetycznie - dobrze że śliwki Cię kusiły:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajne ciasto! Wygląda na bardzo smaczne :D

    OdpowiedzUsuń